A fuvarlevélről – hogy nyugodtan hallgasd út közben a zenét

Utazás közben is imádok zenét hallgatni. Márpedig a munkám miatt állandóan úton vagyok, én is, meg a beosztottjaim is. Ezért tudom, milyen fontos tud lenni, hogy az útiköltségek helyesen legyenek elszámolva – rengetek összeg össze tud adódni az úton töltött időből.

Ezért is fontos tisztában lenni az alap fogalmakkal.

Fuvarlevél, menetlevél vagy útnyilvántartás? – RoadRecord

Tekintsd meg az oldalukat, a RoadRecord oldalát, amit linkeltem, és te is tisztába kerülsz sok ilyen említett dologgal.

Részletesen magyarázatot adnak tehát az ebben a témában felmerülő kérdésekre. Azaz például, hogy mi is a fuvarlevél? Mi a szerepe, kinek kell?

Dióhájban: a szállítmányozáshoz kell ez a dokumentum, ami a szerződést rögzíti a felek között. Bár gondolom, ezt az olvasó is sejtette már. De biztos van olyan részlet, ami újdonság lehet. Mikor kulcsfontosságú a léte? Mikor kötelező? Minden esetben kell, hogy legyen?

Mit kell tartalmaznia a fuvarlevélnek?

Egyrészt így is el tudod olvasni ezekre a kérdésekre a választ, ha beírod a keresőbe, hogy Fuvarlevél, menetlevél vagy útnyilvántartás? – RoadRecord, mert akkor megtalálod a cikket,ami ezt kifejti, de én is leírom, ha nincs kedved keresgetni. Tehát a fuvarlevél lesz a hivatkozási alap, ha esetleg kártérítés kerülne szóba, vagy ha hivatalos ellenőrzésre kerülne szó. Az áru adatait is itt rögzítik, ahogy a szállítás más infóit is. Tehát ezért fontos, hogy jól legyen megírva. Az áru neve, súlya, típusa, mérete, mennyisége, csomagolása, és a feladó, címzett adatai is ezen találhatóak, név, cím, adószám, kezdő és végpontja a szállításnak, illetve a jármű rendszáma, sofőr neve és aláírása is kell. Egyéb infók is állhatnak még itt, ha különleges bánásmódot igényelne a csomag.

Ezen kívül azt is fontos tudni, hogy kiknél kell legyen egy-egy példány. A feladó az egyik, ebből lehet tudni, hogy tényleg átadta a csomagot. Aztán a fuvarozó a másik, mert ebből derül ki, hogy tényleg megtörtént a szállítás. Aztán ott a címzett, ő hozzá akkor kerül a fuvarlevél neki való példánya, amikor átveszi az árut.

Van egy úgynevezett CMR, ami a nemzetközi szállításra való fuvarlevél. Van ennek elektronikus változata, az e-CMR, ami egyre jobban terjed, hiszen már mindenki jobban preferálja a digitális dolgokat.

Az oldalon azt is kifejtik, hogy mit kell tudni a fuvarlevél jogi hátteréről, illetve a sablonokról és a mintákról, amik az ember rendelkezésére állnak.

Aztán kifejtik még azt is, hogy mi a különbség fuvarlevél és menetlevél közt, hisz ezt a kettőt gyakran keverik. A menetlevél mibenlétét is részletezik, hogy biztos lábakon álljon a tudásunk.

A cikk végén összeszedték a leggyakoribb kérdéseket a fuvarlevélről. Jó ebben az oldalban, hogy számos más hasznos cikkük is elérhető hasonló témákról. Hiszen nem mindegy, hogyan töltjük ki a NAV felé bemutatott dokumentumokat, hogyan adózunk, hogyan számolunk el különféle költségeket. Kalkulátorok is vannak ezekkel kapcsolatban, ami tényleges gyakorlati segítséget jelent.

Na de ami tényleg nagy segítség, az az, hogy van egy útnyilvántartó programjuk (vagy mobilalkalmazás – kinek melyik szimpatikusabb), ezt ki lehet próbálni most ingyenesen két hétig. Ez egy csomó nehézségtől megkíméli a használóját, hiszen akár automatikusan tud rögzíteni és kitölteni olyan adatokat, amiket nehéz képletek alapján tudnánk amúgy kiszámolni. Szóval tényleg jó ez, ha nem szeretünk számolgatni, és biztosra akarunk menni. Ez a program, hogy ők hirdetik, NAV-álló, tehát minden feltételnek megfelel, amit a NAV állított.

Ezek az infók jól jöhetnek mindenkinek, akik értékelik a zenét – miközben jobbról balra viszik az árut, és az utakon, a kocsiban töltik a mindennapjaikat.